کد مطلب:303514 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:228

علاقه و ادبش نسبت به شوهر
یكی از امتیازات بزرگ زن شوهر دوستی او است.

چنانچه رسول اكرم (ص) فرمود: اَلا اُخبُركُمْ بخِیْر نِساءِكم؟ قالو بلی یا رسول اللَّه، قال (ص) ان من خیر نساءكم الولود الودود الستیرة العفیفة العزیزة فی اَهلها الّذلیلة مَعَ بَعْلِها الحِصان مَعَ غَیره الّتی تسمع لَهُ و تطیع اَمْره [1] .

آیا خبر ندهم به شما بهترین زنان شما كیانند؟ گفتند: آری یا رسول الله، فرمود:

همانا از بهترین زنان شما آنهایی هستند كه فرزند آور، شوهر دوست باشند (البته منظور از زنان فرزندآور، آن دسته از زنانی هستند كه بتوانند حامله شوند و فرزند بزایند از این وظیفه مهم شانه خالی كنند نه اینكه عقیم باشند و نتوانند به این وظیفه خطیر قیام كنند چه عذر اینگونه زنان موجّه است و متأسفانه در گذشته به علت جهل و ناآگاهی به زنان نازا ظلمهای زیادی می شد و گمان می كردند كه فرزند آوردن در دست آنان است) دیگر اینكه با عفت و عزیز در میان خانواده بوده، برای شوهر ذلیل و مطیع و برای نامحرم كاملاً در حجاب و پوشیده باشند. زنانی كه حرف شوهر را گوش كنند، و فرمان او را اطاعت نمایند.

آری شوهر دوستی از خصایص زنان با ایمان است و این صفت كمال زن است نه نقص او كه نسبت به همسرش علاقمند و فداكار باشد.

یكی از برجسته ترین صفات فاطمه زهرا (س) آن بود كه به همسرش علی علیه السلام تا آنجا عشق می ورزید كه خود را قربانی آن حضرت نمود و از این بالاتر نمی شود.

سزاوار است زنان عالم در این مورد حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام را الگوی خویش قرار دهند و نسبت به همسران خود وفادار باشند و برای امور بی ارزش دنیا و خواسته های مادی خود با همسران خویش مخصوصاً همسران كم در آمد كه توان پاسخگویی به همه نیازهای آنها را ندارند مراعات كنند و بدانند در حدیث از زبان علی علیه السلام نقل شده كه فرمود: اِنّ جهادَ المرئة حُسْنُ التّبعّل [2] همانا جهاد زن آن است كه خوب شوهرداری كند. و قطعاً در قبال این عمل مقدس پاداش بزرگ الهی را دریافت خواهند كرد.


[1] بحار جلد 239/100.

[2] بهشت خانواده / 421.